AKADEMIA PLATOŃSKA 2018: PROGRAM
W niedzielę 16 września odbędzie się konferencja uczestników.
Od poniedziałku do piątku obowiązuje następujący harmonogram:
8:00-9:00 śniadanie
9:00-11:00 seminarium
11:00-12:00 wykład gościnny
12:00-13:00 dyskusja
13:00-14:00 obiad
14:00-15:00 przerwa
15:00-17:00 seminarium
17:00-18:00 wykład gościnny
18:00-19:00 dyskusja
19:00-20:00 kolacja
|
Podczas seminarium, które poprowadzą Andrzej Serafin, Paweł Sznajder i Michał Bizoń, codziennie czytamy po dwie księgi „Politei”.
Goście:
- Piotr Augustyniak, Paranomia ludzkiego pożądania. Próba freudowskiej wykładni antropologii „Państwa”
- Michał Bizoń, Państwo w duszy, czyli niech każdy robi swoje
- Ivan Dimitrijević, Platońskie pojęcie dzieła
- Piotr Graczyk, Miasto luksusowe / trifosa polisPlaton w II ks. „Państwa” sygnalizuje wolę wzrostu - przyrostu produkcji, kapitału, przyjemności - która stanowi problem zwłaszcza we współczesnym kapitalizmie - ale która w jego ujęciu nie daje się oddzielić od problemu genezy polityczności, powstania miasta.
- Paweł Kłoczowski, Rywalizacja Platona z Homerem - spór filozofii z poezją
- Tadeusz Krauze, Matematyczne składniki wielkiej triady platońskiej: dobro, prawda i piękno
- Zbigniew Król, Metafizyka Platona a matematyka „Elementów” Euklidesa
- Mieczysław Litwiński, Muzyka w tradycji pitagorejskiej
- Marcin Podbielski, Struktura dialektyczna „Politei”: eikasia, dianoia, noesis w działaniuProste pytanie o to, „co robi Sokrates w Politei”, czyli w jaki sposób wprowadza on przejścia od jednej kwestii do drugiej, pozwala odnaleźć w „Politei” specyficzną strukturę dialektyczną: Sokrates wydaje się stosować metody, o których mówi, ale w sposób niedosłowny i niekompletny. To, jak wiąże ze sobą eikasię i noesis, to jaki status poznawczy nadaje kolejnym wcieleniom swojej polis „malowanej w słowach,” z jednej strony kieruje ku czystej noesis, z drugiej wydaje się uprawomocniać zarówno uprawianie filozofii w dialogu, jak i władzę polityczną, która do takiej filozofii świadomie, bądź nawet nieświadomie, się odwołuje.
- Władysław Stróżewski, Metafora jaskiniProf. Stróżewski zastrzega, iż w razie pogorszenia stanu zdrowia może być zmuszony odwołać przyjazd.
- Bogdan Szlachta, W poszukiwaniu podstaw ładu normatywnegoSprawiedliwość jako idea, której poznanie umożliwia ustalenie treści norm powszechnie wiążących, również w walorze prawnym, przez króla-filozofa/polityka; poznanie zjawisk uchwytnych empirycznie nie może stanowić właściwej podstawy ustanawiania ładu normatywnego.
- Karol Tarnowski, Idea dobra
↺
|
|